Nieuws, promo’s, bedrijfsfilms, explanimations

Wanneer is het goed?

Bij voice-over werk draait alles om tekstbegrip bij de lezer, of eigenlijk: de verteller. Er moet een boodschap overgebracht worden.

Cruciaal is dat de verteller de boodschap zelf begrijpt.

De letterlijke tekst is namelijk maar een klein deel van de communicatie. Beluister eens een voice-over bij bedrijfsfilms op Youtube, of naar de gemiddelde nieuwslezer op de radio. Begrijpt de stem zelf wat hij of zij leest? Of moet u de tekst gevoelsmatig eerst in gedachten nog eens nalezen om uit te puzzelen wat eigenlijk de boodschap achter de uitgesproken woorden was? Liggen de nadrukken door klemtonen, wisselingen in toonhoogte en pauzes wel op logische plekken? Worden nieuwsberichten met een toontje gelezen, lijkt het einde van zinnen voor de lezer steeds als een verrassing te komen? Als het hier misgaat, leidt dit de luisteraar af en wordt het communicatiedoel onvoldoende bereikt.

Tekstbegrip is één van mijn sterke kanten. Als ik één ding geleerd heb in workshops en radiowerk dan is het dat de stem niet bezig moet zijn met mooi klinken of klinken als een nieuwslezer/voice-over, maar met de inhoud van de tekst. Voice-over werk draait niet om de voice-over maar om de luisteraar. Die moet geïnformeerd, overtuigd of aangespoord worden. Die moet de verteller geloven.

 

Demo’s

Demo’s zijn opgenomen in eigen inspreekruimte.

Nieuwsdemo

Geïnspireerd door de gave trailers op epicvoices.nl heb ik ook eens een poging gewaagd met een spannend muziekje uit iMovie eronder. Paar keer opgenomen, maar take 1 was het leukste (zoals zo vaak). Ondanks het iets te hoge opnameniveau. Maar dit is zo leuk om te doen!

Promo

Jingle

Neem contact op voor een gratis proefopname die ik snel lever. Zijn we er beiden tevreden over dan reken ik een marktconform tarief.